Wetten en regelgeving

In Nederland is er een aantal wetten relevant voor de scootmobielgebruikers. Op deze pagina treft u een overzicht aan van de belangrijkste regelgeving.

Foto Wetten en regelgeving

– Wet voorzieningen gehandicapten
Gehandicapten en ouderen kunnen voorzieningen nodig hebben. Deze vielen onder de Wvg. Sinds 2007 vallen ze onder de Wet maatschappelijke ondersteuning.

– Wet maatschappelijke ondersteuning
Op 1 januari 2007 is de Wet maatschappelijke ondersteuning in werking getreden. De Wmo heeft als doel dat iedereen kan deelnemen aan de samenleving.

– Persoonsgebonden budget
Als u in aanmerking komt voor een scootmobiel via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) kunt u de ondersteuning op verschillende manieren regelen.

14 thoughts on “Wetten en regelgeving”

  1. Ik heb een scootmobiel aangeschaft via een Pgb.
    Het toegekend bedrag valt flink tegen.
    Wie heeft hier ervaring mee of kan mij wat meer
    informatie geven. Dit i.v.m. het indienen van een
    bezwaar. Groeten Irene

  2. Harry van der Heijden

    Wat is een vandalisme bestendige doorgang voor scootmobielen.
    Probleem:
    -Paaltjes worden gesloopt of gestolen.
    -Door geplaatste hekwerk is de doorgang onmogelijk.

  3. Irene: dat is altijd zo. Bezwaar heeft m.i. nu geen zin meer, dat had je moeten doen voordat je de scootmobiel zou aanschaffen. Ook bij andere voorzieningen als huishoudelijke hulp is een bedrag PGB een stuk lager dan wanneer je die hulp in natura laat regelen.

    Harry: onduidelijk is hoe het er daar uitziet, hoeveel ruimte er is enz. Als vandaaltjes echt kwaad in de zin hebben, houd je ze moeilijk tegen, ik heb goede ervaringen met een scootmobielkluis, zie http://www.staforsta.nl/Scootercube.htm

  4. Wat betreft dit onderwerp op de site: ik had gehoopt en verwacht om hier wet- en regelgeving wat betreft verkeersregels, verzekering enz. aan te treffen.
    Wat er nu staat, is onlogisch: het zijn geen wetten en regels die van toepassing zijn op scootmobielgebruikers, ze zijn van toepassing voor mensen die erover denken om een scootmobiel te gaan gebruiken of een andere aan te vragen. Oftewel ze zijn van toepassing op nog-niet-scootmobielgebruikers (dan kan het nuttige informatie zijn om te vermelden, maar onder een andere titel) en voor gebruikers die de weg meestal al kennen om zo’n ding aan te vragen.

  5. Die enkelvoudige scootmobiel is met een geringe aanpassing
    Heel goed berijdbaar te maken voor twee personen.
    De pluspunten zijn ten eerste; Er is een scootmobiel minder
    op de weg .Ten tweede Er zijn ouderen die om wat voor reden
    niet meer aan het verkeer kunnen deelnemen en graag ergens
    mee naar toe willen.Ten derde; Men kan al rijdend met elkaar overleggen
    en de bijrijder kan het achteropkomend verkeer in het viZier houden.
    Wat betreft de stabiliteit ;wanneer men de de toegestane belasting in
    acht neemt ,en het gewicht goed verdeeld en de zitting ook iets ver
    laagd dan neemt de stabiliteit toe.
    t’Zou toch zeer jammer zijn voor velen als deze kans niet benut
    zou worden.

  6. Welke wetten en regels die door de plaatselijke gemeenten met de natte vinger worden bepaald.
    Of bedoel je de Max snelheid van 12 km/u die in veel gemeentes je wordt opgedrongen anders geen scoot auto’s worden toch ook niet met een begrenzer verkocht snelheid is je eigen verantwoording als je je er niet aan houd dan bekeuren
    Te snel op de stoep of ginwinkelgalerijen op de bon

  7. Ik wil via de gemeente een scootmobiel aanvragen.
    Nu heb ik van iemand gehoord als een PGB aanvraagt, je zelf voor het onderhoudskosten opdraait? Wie kan mij meer hierover vertellen.
    En moet je ook een eigen bijdrage betalen afhankelijk van wat je inkomen is? Het betreft de gemeente Haarlem

  8. Hallo Adri.

    Op scoottiegids.nl wordt ruim aandacht besteed aan verkeerregels en veiligheid.
    Op het forum kun je vragen stellen aan lotgenoten.
    Leo

  9. Mijn vader heeft zijn scootmobiel in moeten leveren, omdat hij de eigen bijdrage die wordt vastgestelt door het WMO en CAK simpelweg niet kan betalen! Zijn inkomen is totaal niet verandert, maar de eigen bijdrage wordt per januari 2010 met 20% verhoogd???!!!! en Oh ja het CAK vergeet steeds een factuur te sturen en vind het waarschijnlijk makkelijker om 4 maanden later mensen op de hoogte te brengen van de verhoging en ook nog eens per direct willen incasseren. CAK meldt dan dat het niet aan hun ligt, maar aan de WMO…en ja hoor de WMO zegt weer het ligt aan CAK…Leuk die zorg in Nederland joh!

  10. Over de vraag van de spiegel…
    Men dient zich in het verkeer dusdanig te gedragen dat men zichzelf en of andere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengt. Vergroot een achteruitkijkspiegel uw veiligheid en die van anderen? Laat deze dan monteren. Vraag ernaar bij de leverancier van de scootmobiel of bij uw gemeentelijk loket. Momenteel werk ik aan een lesboek voor Scootmobilisten in opdracht van de gemeente Venlo waarin ik alle informatie die wenselijk is verzamel.
    Ook antwoord op de vraag of een spiegel op een scootmobiel wenselijk, of verplicht is. Heeft u vragen waar u het antwoord niet van kunt vinden? Mail deze vraag naar info@josvanrens.com
    U krijgt in ieder geval bericht, ook wanneer er geen eenduidig antwoord gevonden wordt. Groet en veilig rij plezier!

  11. @Jos van Rens:
    Hartelijk dank voor je toelichting.
    Houd je ons en onze bezoekers trouwens op de hoogte over je lesboek? Dat is namelijk zeker iets waar we t.z.t. meer over zouden willen weten!

  12. ik heb al7 jaar een scootmobiel en heb al aan vele gevraagd waar moet je rijden met je scootmobeil
    zels aan de politie op de rijweg op het fietspad of op de stoep en mag ik ook door het park rijden?

    hartelijk dank en groetjes van May

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *