Toename van 35.000 scootmobielen per jaar

De scootmobiel is in Nederland bezig met een opmars. In ons land rijden momenteel 200.000 scootmobielen en dit aantal neemt volgens deskundigen per jaar met zo’n 35.000 toe.

Ook het aantal ongelukken met scootmobielen stijgt snel. Uit de meest recente cijfers van Consument en Veiligheid blijkt dat jaarlijks circa 470 senioren worden behandeld in het ziekenhuis na een ongeluk met een scootmobiel. Bijna 120 – vooral oudere – bestuurders worden vervolgens opgenomen. Daarnaast werden 80 mensen in het ziekenhuis behandeld nadat zij door een scootmobiel waren aangereden.

Ongeluk scootmobiel
Vier van de tien ongelukken ontstaan door een botsing. Meestal gaat het om eenzijdige incidenten waarbij de scootmobiel omvalt. Ruim de helft van het letsel is veroorzaakt door de val. Tweederde van de ongevallen gebeurt op straat, rijweg of trottoir.
“In de periode tussen 2000 en 2005 is er een stijging te zien van 410 procent van het aantal gewonden”, zegt woordvoerder Cees Meijer.

Training scootmobiel
Hij constateert dat er in het verkeer meer en meer rekening gehouden moet worden met scootmobielen. “Zo moeten er meer trainingen voor ouderen komen, zodat ze hun wagentje beter kunnen besturen en bovendien minder onzeker zijn in het verkeer.” Meijer merkt dat sommige senioren het moeilijk vinden om aan een dergelijke oefening deel te nemen. “Ze generen zich of denken dat ze het al kunnen.”

Verbetering scootmobiel
Ook de scootmobiel zelf kan verbeterd worden: “De remmen zijn vaak te krachtig afgesteld. Dat moet beter op de praktijk worden aangepast. Er kan ook een snelheidsbegrenzer worden opgezet.”, zo stelt Consument en Veiligheid.

Verkeersles scootmobiel
Ouderenorganisatie ANBO benadrukt dat het geven van de juiste en voldoende informatie van het grootste belang is. Frank van der Aa van de ANBO: “‘Scooterles’ en verkeersles zijn zeker zinvol. Scootmobielen blijven wettelijk gezien voetganger, en dus de meest kwetsbare weggebruikers.”
Consument en Veiligheid vindt dan ook dat gemeenten ook meer moeten doen om de wegen veiliger te maken.

Bron: Dagblad van het Noorden 18 maart 2008, Telegraaf 19 maart 2008

4 thoughts on “Toename van 35.000 scootmobielen per jaar”

  1. er wordt weer gezegt scootmobielen, dus alle scootmobielen,
    men vergeet dat de TROFY daar de meeste ongelukken voor zijn rekening kan nemen er zijn niet voor niets 6000 stuks terug gehaald…en.. zij deugen noch steeds niet, laat ze er de merken bij noemen dan is dat eerlijker
    Groetjes en veel rijplezier Bert

  2. Bert heeft daar helemaal gelijk in, welke merken zijn betrouwbaar? En voornamer nog welke merken zijn veilig, zijn hier statistieken van?
    Groetjes Peter

  3. Monteer standaard een gashandel zoals bij motoren en bromfietsen en uitsluitend bij medische indicatie een andersoortige bediening. Gashandels zijn beproefd en uitermate veilig, duim en/of vingerbediening bijzonder onveilig.
    Probeer duimbediening maar eens op het alom aanwezige slechte wegdek en probeer met duimbediening ook maar eens heel langzaam te manoevreren. Ook gezonde jonge mensen nemen een groot risico wanneer zij een wat zwaardere scootmobiel berijden.
    Waarom in vredesnaam bejaarden en zieken opzadelen met gevaarlijke bediening?
    Groeten Henk

  4. Onder het hoofdstuk ongelukken Scootmobielen blijkt dat 4 van de 10 ongevallen eenzijdige incidenten zijn waarbij de scootmobiel omvalt.
    Er bestaan 3 en 4 wiels scootmobielen.
    Dat omvallen zou toch teruggedrongen kunnen worden door slechts 4 wiels scootmobielen te verstrekken of ben ik abuis ?
    Groeten Ruud

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *