6 augustus 2020

Meer ongelukken door fikse toename aantal voertuigen

Meer ongelukken door fikse toename aantal voertuigen

SCOOTMOBIELEN NEMEN BEZIT VAN STOEP

 

Door Gijsbert Termaat

AMSTERDAM, donderdag 17 november 2011

De vloot scootmobielen in ons land groeit razendsnel. Dit jaar wordt de magische grens van een kwart miljoen exemplaren bereikt en de verwachting is dat er ieder jaar 35.000 voertuigen bij komen.

“Dit betekent niet alleen dat het veel drukker wordt op het trottoir, waar deze voertuigen mogen rijden, maar ook dat het aantal slachtoffers door ongevallen met scootmobielen drastisch zal toenemen”, voorspelt Cees Meijer van de Stichting Consument en Veiligheid.

,,De afgelopen jaren is het aantal ernstige ongelukken verdubbeld en komen gemiddeld 1400 bestuurders van een scootmobiel terecht op de spoedeisende hulp van een ziekenhuis”, stelt Meijer. ,,Een aantal dat zal blijven stijgen gezien de toename van deze voertuigen.”

 

Obstakels

Driekwart van de slachtoffers is 55 jaar of ouder en vier van de tien zijn minimaal 75 jaar. ,,Het zijn allemaal mensen die vroeger auto, motor, of fiets hebben gereden en nu ineens tot de stoep zijn veroordeeld met alle problemen van dien. Daar komen ze obstakels tegen als reclamezuilen, boomwortels, losliggende tegels en voetgangers en dat levert grote problemen op”, meent ook Juanita Bouwman van de ANBO, de grootste onafhankelijke belangen- en emancipatieorganisatie voor senioren.

,,Het vergt aanpassing van rijgedrag en dat moet aangeleerd worden. We geven in het kader van ‘Blijf veilig mobiel’ voorlichtingsbijeenkomsten met tips voor senioren om zich veiliger in het verkeer te bewegen. Natuurlijk hoort daar ook bij rekening houden met andere deelnemers, dus niet als een kamikazecoureur door een supermarkt scheuren”, aldus Bouwman. ,,Maar ook andersom moet er begrip zijn voor deze weggebruikers, die vaak geen alternatief voor vervoer hebben.”

Vanaf 2004 zijn er al bijna dertig mensen door een ongeval met een scootmobiel om het leven gekomen. ,,Veelal door eenzijdige ongevallen, want ongeveer driekwart gebeurt omdat ze gewoon omvallen vanwege instabiliteit. Opmerkelijk is het grote aantal ongevallen, circa veertig procent, waarbij de scootmobiel zij- of achterwaarts kantelt. Met name met de driewielers gebeuren veel incidenten en ook vanwege slecht onderhoud gaat er nog wel eens iets mis”, weet Meijer.

Gemiddeld rijdt een scootmobielrijder 2,6 kilomter per dag, dat is ongeveer duizend kilometer per jaar. Een kwart van de ongevallen zijn botsingen met auto’s of voetgangers. Jaarlijks moeten honderd mensen op de eerste hulp van een ziekenhuis worden behandeld omdat zij zijn aangereden door een scootmobiel.

 

Bron: Telegraaf

Gratis scootmobieloffertes?

Wilt u ook een scootmobiel hebben? Scootmobielen.nl heeft dan speciaal voor u een aanbieding waarmee u gratis informatie over extra voordeel krijgt bij het aanvragen van een scootmobiel.

Comments

  1. Vanaf afgelopen vrijdag is mijn (zelfstudie)boek ‘de Scootmobilist’ uit. Hiermee kan iedere scootmobilist uit de voeten. Het boek staat vol feitelijke informatie getoetst aan de wet en de realiteit. Vol handzame tips voor wanneer men op pad gaat. Vragen? Bel of e-mail gerust; 06-42410631 of info@josvanrens.com

  2. Tja, wanneer de scootmobielrijder/-rijdster midden op de weg gaat rijden met een kruipsnelheid, zich nergens van aan trekt, geen richting aangeeft en soms pardoes stil blijft staan vraagt dat tolerantie van de medeweggebruiker wat in de huidige tijd vaak ver te zoeken is.

    Waar ik woon is op een afstand van ca. 350 meter een seniorengebouw waardoor er in de buurt vrij veel scootmobielen rijden. Tijdens een gesprek met enkelen heb ik vernomen dat tijdens de rij-opleiding vertelt is dat men midden op de weg moet gaan rijden omdat de weg aan de zijkanten wat afhangt en men daardoor gemakkelijker om kan vallen of de stoeprand raakt….
    Een knotsgekke mededeling natuurlijk, midden op de weg gaan rijden!
    Wat blijkt, bij navraag bij een rij-instructeur voor scootmobielen; bedoeld wordt het midden van de eigen weghelft(!) zodat men ongeveer een metertje vanuit de stoeprand rijdt!
    Het wordt goed uitgelegd maar verkeerd begrepen. In ca. 3 tot 4 lesjes wordt de scootmobielrijder/rijdster ‘losgelaten’ op de openbare weg en red u maar!

    We vergeten vaak dat veel (niet alle) rijders en rijdsters van een scootmobiel niet alleen minder goed ter been zijn maar vaak ook op leeftijd zijn. Dan gaat niet alles meer even gemakkelijk en gaat het allemaal wat kalmer.
    Helaas leven we in een zeer jachtige en gehaaste wereld waarin geduld, enig inlevingsvermogen, toeschikkelijkheid en tolerantie niet of nauwelijks nog te vinden is waardoor er sneller ongelukken plaatsvinden.

Speak Your Mind

*