Eindelijk veilig de Weg op

Toen ze werden benaderd om een theoriecursus te verzorgen voor scootmobielers wilden ze een duik nemen in de studieboeken.

Foto Eindelijk veilig de Weg opOm na te gaan welk lesmateriaal er reeds beschikbaar was. Maar tot hun verbijstering bestonden dergelijke boeken niet eens. En dús gingen Ben Elschot (69) en Bert Aussen (64) er zelf maar eens voor zitten. Nu, vier jaar later, hebben ze hun huzarenklus voltooid.

Volgende maand ziet “RijWijzer” het levenslicht. Geen overbodige luxe, want met het oog op de vergrijzende bevolking wordt het ook met scootmobielen de komende jaren alleen maar drukker op de Nederlandse wegen.
Aussen, gepensioneerd rijinstructeur, en Elschot, theoriedocent, zijn als bestuurslid verbonden aan de Hengelose afdeling van Veilig Verkeer Nederland. Vandaar dat de vraag voor een theoriecursus op hun bordje belandde. “Maar er bleek dus geen enkel lesmateriaal te bestaan”, zegt Aussen. “En dat terwijl we in ons land een slordige 150.000 scootmobielen hebben”, vult Elschot aan.
De regelgeving is voor veel bestuurders een ondoordringbare jungle. Elschot: “Voornaamste probleem is de enorme verwarring die er heerst.
Met name omdat scootmobielen – met uitzondering van de auto- en snelweg – eigenlijk overal mogen komen. Alleen worden ze de ene keer op één lijn gesteld met fietsers en de andere keer met bromfietsers. Dat maakt het enorm lastig om na te gaan hoe hard ze mogen rijden en hoe het zit met voorrang. Zelfs de politie kon vaak geen antwoord geven op onze vragen.”

Ziekenhuis
Volgens cijfers van Consument en Veiligheid belanden op jaarbasis 470 bestuurders in het ziekenhuis. “Dan hebben we het over bestuurders van een scootmobiel of invalidenvoertuig”, aldus woordvoerster Ilja van Alten. “Gedurende de periode 2000-2005 is er sprake van een stijging van 410 procent van het aantal gewonden.”
De veiligheid rond de scootmobielen is momenteel weer volop actueel. De directie Mobiliteit van Rijkswaterstaat stuurde onlangs aanbevelingen naar Verkeersminister Eurlings. Die heeft ze momenteel in beraad. Volgens woordvoerster Liesbeth Bijnens van de directie Mobiliteit is een inmiddels veelbesproken rijbewijs in de vorm van een certificaat echter niet aan de orde: “Ook van snelheidsbegrenzers, zoals wel eens wordt geopperd, is geen sprake. Wel wordt momenteel in internationaal verband onderzocht of trainingen voor bestuurders, voordat ze op pad mogen, verplicht moeten worden gesteld.”

Oefencircuits
Oud-rijinstructeur Aussen erkent dat er de afgelopen jaren al heel wat is verbeterd. Scootmobielers worden niet zomaar meer de weg op gestuurd. “Overal in het land worden rijvaardigheidstrainingen gehouden. Vaak samen met plaatselijke rijschoolhouders op speciale oefencircuits.”
Om te weten waar ze over schrijven, hebben de twee de proef op de som genomen door een proefritje te maken in een scootmobiel. Al blijft het appels met peren vergelijken, erkent Aussen. “Een van de grootste angsten van scootmobielers is met één wiel over de stoep en één wiel over de straat te rijden. We hebben het geprobeerd, maar ja: als valide mens kun je snel je been op straat zetten. Die vergelijking gaat dus letterlijk mank.”
Vorig voorjaar al leverden ze hun manuscript in. Toch duurt het tot volgende maand voor het boek in de winkel ligt. Aussen: “Er ging enorm veel tijd zitten in het checken van alle informatie. Want daar hebben we de uitgever nadrukkelijk om gevraagd. We wilden dat de eindredactie alles meermalen zou controleren. Want het laatste wat we willen, is onzin verkopen.”

Bron: Telegraaf 22 januari 2008

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *